[column] Waar blijft het ministerie van netjes schrijven?

  • Content
  • 20 mei 2019 @ 11:54
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • MakersContent

Met het ministerie van gekke loopjes (silly walks) heeft Monty Python Flying Curcus een wiki op het wereldwijde web. Het gaat om een Brits departement dat toezicht houdt op de ontwikkeling en subsidiëring van rare loopjes.

Deze meesterlijke schets komt aan de orde in een column op FD.nl van zondag 12 mei, en roept bij mij direct de vraag op of het niet tijd wordt voor een ministerie van netjes schrijven. Want de onzin vliegt me weer om de oren. Ik had twee dagen geen tijd om e-mail te lezen. En als ik de 200 berichtjes probeer te verwerken op een achternamiddag slaat de schrik me om het hart, hoewel er ook kleine sprongetjes van vreugde tussen zitten.

Wat vindt u van dit raadsel uit inkoperscafe.nl: ‘Volgens Nevi heeft inkoop te maken met wicked problems, oftewel taaie, complexe en moeilijk oplosbare problemen. Het gaat vaak om diffuse sociale problemen met diverse oorzaken, die je van verschillende kanten kunt bekijken. Bij veel inkoopproblemen is sprake van dergelijke wicked problems. Nevi benadrukt dat het vraagt om een nieuw perspectief. Zo’n nieuw perspectief is design thinking.’ Nevi is een trainingsinstituut. En natuurlijk geven ze trainingen in design thinking. Hoe kun je anders zo naar jezelf toe praten zonder iets te zeggen?

Ik pik ook dit zinnetje mee afkomstig uit een persbericht op banken.nl: ‘Door de opkomst van fintechs en de dreiging van bigtechs – die zich steeds meer mengen in de financiële dienstverlening – zien banken zich steeds meer genoodzaakt continu te innoveren.’ Even googlen op de woorden fintech en bigtech. Dit lees ik op invoicefinance.com: ‘FinTech bedrijven nemen het op tegen traditionele partijen om financieren sneller, makkelijker en goedkoper te maken. Met bigtech worden de allergrootste technologieondernemingen aangeduid, zoals Google, Microsoft, Apple Facebook en Amazon.’ Dat u het weet.

Deze bijzondere alinea komt van retailtrends.nl: ‘Inclusieve cosmeticamerken als Fenty Beauty en Bevel winnen aan populariteit door het Trump-tijdperk en generatie Z.’ Hahrie Hahn, hoogleraar politicologie en activisme, wijst hierbij in RetailTrends naar het Amerikaans debat. Inclusiviteit en diversiteit in het winkelassortiment staan daar op de agenda, net als politiek geweld tegen Afro-Amerikaanse burgers of vuurwapens. ‘Generatie Z vormt een belangrijke doelgroep voor inclusieve merken omdat zij leven in een wereld waarin het oké is om jezelf te zijn.’ Ze wijst hierbij naar een zaak als geslacht. ‘Het is tijd dat alle merken ter wereld onderzoeken hoe ze alle verschillende genderrepresentaties kunnen bedienen. Ze moeten diversiteit en inclusiviteit omarmen als ze willen profiteren van een nieuwe generatie consumenten met andere eisen. Make-up en scheermessen voor iedereen, ongeacht kleur of geslacht.’ Retailers krijgen het moeilijk, want je moet steeds bijleren.

In een artikel op zigt.nl gaat de redacteur deepdiven in de leefwereld van generatie z. Wat is in hemelsnaam de herkomst van het woord deepdiven. Google kan me niet echt helpen. Het heeft in ieder geval iets met verdiepen te maken.

‘Marketeers prijzen social media vaak als de ‘heilige graal’ om hun publiek tot hun merk te betrekken. Maar hoe meer bedrijven gebruik maken van social platforms om met klanten te communiceren, hoe meer content dagelijks om de aandacht van de gebruiker concurreert.’ U begrijpt net als ik wat hier staat. Maar hoe het hier staat is volstrekt onbegrijpelijk. Mogelijk speelt Google-translate hier een rol. Heeft FW geen eindredactie meer?

Een lichtpuntje van deze website op 16 mei, een interview met Olger Smit die verstand van contentmarketing heeft. Een paar van zijn statements: ‘Hoe een verhaal bij de consument komt, is minstens zo belangrijk als het verhaal zelf. De technologie van het medium is van enorme invloed op de vorm van het verhaal en kan daarom niet pas in een later stadium worden bedacht.’ En over een uitdaging gesproken: ‘Marketeers moeten tegenwoordig merken bouwen in mobiele micromomenten waar ze relevante verhalen vertellen. Dus hoe bewaak je je distinctive brand assets in een speelveld waar creatie van al die merkuitingen door soms wel tientallen verschillende afdelingen, bureaus en influencers wordt gedaan? En hoe weet je wanneer je daarin succesvol bent?’ Ga er maar aan staan.

‘Onderwijsmodule helpt journalistiekstudenten over hun data-angst heen’ kopt emerce.nl. Een team journalistiekdocenten heeft een module ontwikkeld die de angst voor cijfers bij studenten moet temperen. Want journalistiek kan niet meer zonder data-analyse. Het zou mooi zijn als er ook zo’n module komt in een naschoolse versie voor alle journalisten die bij de tijd willen blijven. Met name binnen content marketing is grote vraag naar journalisten voor wie data-analyse gesneden koek is en die daarmee borg kunnen staan voor de kwaliteit van hun verhalen.

Nog even iets over ‘omdenken’, een begrip dat is bedacht door Berthold Gunster die er furore mee maakt. Misschien moeten we hem wel vragen om de eerste minister van ‘netjes schrijven’ te worden. Omdenken is gericht op dilemma’s en problemen waar je regelmatig je hoofd tegenstoot. Je kunt nu een masterclass volgen in ‘omdenken’. Wekelijks stuit ik op slordig taalgebruik waarmee het content marketing-vak bezoedeld wordt. Wellicht dat een minister hier wat aan kan doen want ‘het volk’ rommelt maar door.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken